


[image: UNS SRP RGB]










Mapiranje višejezičnih medija u Srbiji posle privatizacije 
1. jul – 31. decembar 2016.





































Istraživanje je nastalo u okviru projekta "Mapiranje višejezičnih medija posle privatizacije: Uticaj medijske reforme na položaj, medijski sadržaj i održivost višejezičnih medija", koji je sufinansiran iz budžeta Republike Srbije - Ministarstva kulture i informisanja.
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.







Sadržaj




1. O istraživanju

2. Glavni nalazi

3. Mediji privatizovani prodajom kapitala
	3.1 Program medija privatizovanih prodajom kapitala
	3.2 Finansiranje medija privatizovanih prodajom kapitala

4. Mediji privatizovani prenosom kapitala na zaposlene
4.1. Mediji koji nisu menjali program
4.2 Mediji koji su s izmenama zadržali program na jezicima nacionalnih manjina
4.3. Mediji koji su ukinuli program na jezicima nacionalnih manjina

5. Podaci lokalnih samouprava o projektnom sufinansiranju medija












































1. O istraživanju


Sajt Komšijske novosti www.komsijskenovosti.rs u okviru projekta „Mapiranje višejezičnih medija posle privatizacije: Uticaj medijske reforme na položaj, medijski sadržaj i održivost višejezičnih medija“, istraživao je kako danas rade višejezični mediji privatizovani u 2015. godini. 

Cilj projekta bio je utvrđivanje broja, vrste sadržaja i dužine programa na jezicima nacionalnih manjina u višejezičnim medijima, odnosno utvrđivanje da li mediji koji su proizvodili sadržaje na jezicima nacionalnih manjina i nakon privatizacije emituju ove programe, način finansiranja i koliko posle privatizacije imaju zaposlenih novinara i medijskih radnika. Istraživano je i da li su učestvovali na medijskim konkursima u 2016. godini, kao i iznos dobijenih sredstava.

Podatke smo prikupljali anketiranjem medija koji proizvode sadržaj na jezicima nacionalnih manjina, a koji su privatizovani 2015. godine (ukupno 31), kao i lokalnih samouprava u Republici Srbiji bez Kosova i Metohije (166) od 1. jula do 31. decembra 2016. godine.
Telefonske razgovore i elektronsku prepisku uz slanje upitnika vodili smo sa vlasnicima, direktorima, urednicima medija i predstavnicima lokalnih samouprava. 






2. Glavni nalazi

Od 43 višejezična medija koji su 2015. godine bili u procesu privatizacije ugašeno je 12, prodato je 19, a šansu za opstanak podelom akcija zaposlenima dobilo je 12 medija. Naknadno su ugašena još dva medija. 
Ugašeni su Informativni centar Kikinda, Radio Novi Bečej, Radio Sombor, Radio Zrenjanin, JP za informisanje Vrbas, RTV Ćuprija, RTV Petrovac na Mlavi, Radio Drina, Radio Lazarevac i Radio Leskovac. Radio Sečanj je i nakon gašenja nastavio da emituje program, dok je Radio Požarevac nakon neuspele privatizacije emitovao program do početka oktobra 2016. godine kada je ugašen. 
U 2016. godini ugašeni su i RTV Bačka Palanka i Centar za informisanje Novi Kneževac, a Radio Suboticu je nakon prenosa kapitala na zaposlene od novih vlasnika kupio VTV ComNet.
[bookmark: _GoBack]Privatizacija Nedeljnih novina iz Bačke Palanke raskinuta je u oktobru 2016. godine.
RTV Pančevo nije odgovorilo na pitanja koja smo im poslali, tako da podaci iz ovog medija nisu u istraživanju.
Istraživanje je pokazalo da je privatizacija medija prenosom kapitala na zaposlene najduže trajala, sve do kraja 2016. godine.
Održavanje programa na manjinskim jezicima u medijima privatizovanim prodajom kapitala garantovano je kupoprodajnim ugovorom.

           Tabela 1: Posmatrani lokalni mediji prema vrsti
	
	Ukupno
	Radio i Televizija
	Radio
	Televizija
	Štampa

	Posmatranih medija
	28
	12
	10
	4
	2



Prema podacima iz istraživanja, 21 od 28 anketiranih medija nastavilo je da proizvodi sadržaje na jezicima nacionalnih manjina u istom obimu. Kvalitet sadržaja na manjinskim jezicima, po oceni zaposlenih u ovim medijima, nije značajno promenjen. 
        Tabela 2.  Sadržaji na jezicima nacionalnih manjina pre i posle privatizacije
	
	Ukupno
	Zadržali isto
	Povećali
	Smanjili
	Ukinuli

	Posmatranih medija
	28
	21
	2
	3
	2


Broj zaposlenih nije promenjen u devet od 28 ukupno anketiranih medija. Broj zaposlenih posle privatizacije smanjilo je 15 medija, dok je u četiri medija povećan broj radnika.
Svih 17 anketiranih medija privatizovanih prodajom kapitala učestvovalo je na medijskim konkursima u 2016. godini. Sredstva na konkursima namenjenim isključivo projektima na jezicima nacionalnih manjina dobilo je njih 12. Na opštim konkursima, kojima nisu predviđena posebna sredstva za projekte na manjinskim jezicima, učestvovala su četiri medija, ali su deo dobijenih sredstava usmerila i na sadržaje na jezicima manjina.
Zbog sporog sprovođenja privatizacije određeni broj medija privatizovanih prenosom kapitala na zaposlene nije ove godine učestvovao ili je imao velikih poteškoća na konkursima koje je raspisivala država na raznim nivoima vlasti. Prema podacima koje smo dobili od anketiranih medija iz ove grupacije, sredstva za sufinansiranje projektnog sadržaja od Ministarstva kulture i informisanja pripala su „Reči naroda“ iz Požarevca i RTV Vranje, a RTV Kovačica od Opštine Kovačica. Međutim, podaci dobijeni iz lokalnih samouprava pokazali su da je JP Štampa, radio i film Bor dobio milion dinara na opštem konkursu u Boru, Radio Bačka 900.000 dinara na opštem konkursu u Baču i da je IC Odžaci dobio 1.45 miliona za četiri projekta na opštem konkursu u Odžacima.

Prema podacima dobijenim od lokalnih samouprava, najviše novca za projekte na jezicima nacionalnih manjina u 2016. godini dodelili su Dimitrovgrad 11.2 miliona dinara, Kovačica 7.57 miliona dinara, Bujanovac 6.63 miliona dinara, Subotica 6.35 miliona dinara i Novi Sad 6 miliona dinara. 
Od opština Vrbas, Šid, Irig i Opovo uprkos upornom slanju zahteva i telefonskim upitima nismo dobili odgovor, iako su nam ove lokalne samouprave obećale dostavljanje podataka. 

Republika Srbija je na konkursu Ministarstva kulture i informisanja za sufinansiranje projekata javnog informisanja na jezicima nacionalnih manjina u 2016. godini dodelila 40 miliona dinara, što je povećanje u odnosu na 2015. godinu kada je dodeljeno 30 miliona dinara.
Mediji čiji su osnivači Nacionalni saveti nacionalnih manjina na teritoriji Vojvodine su iz budžeta Vojvodine 2016. godine bili finansirani sa 264 miliona dinara. U poređenju sa prethodnom godinom, dotacije pokrajine bile su smanjene (u 2015. dotirane su sa  294 miliona dinara).

Van teritorije Vojvodine jedino je Nacionalni savet bugarske nacionalne manjine izdvojio više od šest miliona dinara za štampanje lista „Novo bratstvo“ koji izlazi dva puta mesečno počevši od jula 2016. godine. 
Tabela 3: 43 višejezična medija koji su bili u procesu privatizacije 

	
	Privatizovani prodajom kapitala
	Privatizovani prenosom vlasništva na zaposlene
	Ugašeni pre isteka roka za privatizaciju
	Ugašeni nakon isteka roka za privatizaciju

	1.
	Novosadska televizija, Novi Sad                                      
	Informativni centar Tutin
	Informativni centar Kikinda
	Centar za informisanje Novi Kneževac

	2.
	Radio Bačka Topola, Bačka Topola                                
	Informativni centar Odžaci
	Radio Novi Bečej
	RTV Bačka Palanka

	3.
	BC info, Bela Crkva                                                             
	Radio Bujanovac

	Radio Sombor
	

	4.
	Informativni centar Bački Petrovac                                 
	RTV Kovačica

	Radio Zrenjanin
	

	5.
	Informativno propagandni centar Kula
	„Reč Naroda“ Požarevac 

	JP za informisanje Vrbas
	

	6.
	Nedeljne novine Bačka Palanka                                       
	Radio Subotica*

	RTV Ćuprija
	

	7.
	Niška televizija, Niš                                           
	Štampa, radio i film Bor
	RTV Petrovac na Mlavi
	

	8.
	RTV Novi Pazar                                                                    
	RTV Vranje
	Radio Drina
	

	9.
	Novi put Jagodina                                      
	Radio Bačka, Bač
	Radio Lazarevac
	

	10.
	RTV Raška                                                  
	RTV Preševo
	Radio Leskovac
	

	11.
	RTV Šid                                                                                  
	RTV Trstenik
	Radio Sečanj
	

	12.
	RTV Caribrod Dimitrovgrad                         
	
	Radio Požarevac
	

	13.
	Radio Medveđa                                                                   
	
	
	

	14.
	RTV Inđija                                                                             
	
	
	

	15.
	RTV Kruševac                                                                       
	
	
	

	16.
	RTV Stara Pazova                                         
	
	
	

	17.
	RTV Pancevo                                           
	
	
	

	18.
	Radio Pirot
	
	
	


* Radio Suboticu je nakon prenosa kapitala na zaposlene od novih vlasnika kupio VTV ComNet.

3. Mediji privatizovani prodajom kapitala

Od 19 medija privatizovanih prodajom kapitala anketirano je 17. Podatke nismo mogli da dobijemo od  RTV Pančevo, a Centar za informisanje Novi Kneževac ugašen je ubrzo nakon privatizacije. 
Privatizacija „Nedeljnih novina“ iz Bačke Palanke raskinuta je u oktobru 2016. zbog nepoštovanja ugovornih obaveza od strane vlasnika Milojka Pavlovića. Sudbina medija kojima je raskinuta privatizacija pokazala se kao neizvesna, s obzirom na to da na pitanje Udruženja novinara Srbije Ministarstvo privrede, nadležno za privatizaciju medija, nije imalo odgovor o onome što sledi. Različita tumačenja su se za ovakve slučajeve pojavila i to da se medij može ili vratiti u državno vlasništvo pa ići na ponovnu prodaju ili otići u stečaj.
Mediji koji su privatizovani prodajom kapitala

- Novosadska televizija, Novi Sad                                     -  Radio Bačka Topola, Bačka Topola                                - BC info, Bela Crkva                                                            -  Centar za informisanje Novi 
- Kneževac - Informativni centar Bački Petrovac           -  Informativno propagandni centar
- Kula, Nedeljne novine Bačka Palanka                            -  Niška televizija, Niš                                           - RTV Novi Pazar                                                                  -  Novi put Jagodina                                      - Radio Medveđa                                                                 -  RTV Raška                                                  - RTV Šid                                                                                -  RTV Caribrod Dimitrovgrad                         - RTV Inđija                                                                            - RTV Stara Pazova                                         - RTV Kruševac                                                                      - RTV Pančevo                                           - Radio Pirot

3.1 Program medija privatizovanih prodajom kapitala
Održavanje programa na manjinskim jezicima u prodatim medijima garantovao je kupoprodajni ugovor po kome kupac najmanje pet godina mora da obezbeđuje kontinuitet u proizvodnji medijskih sadržaja i poštuje programsku šemu. Odstupanja su zabeležena samo u dva medija koja su povećala obim programa na manjinskim jezicima i u jednom koji je ukinuo program na manjinskom jeziku. 
Novosadska televizija emituje program na manjinskim jezicima u istom obimu kao i pre privatizacije – sat vremena nedeljno informativnog programa na slovačkom i sat i 25 minuta nedeljno informativnog programa na mađarskom jeziku. Program priređuje isti broj zaposlenih, po jedan zaposleni za sadržaje na mađarskom i sadržaje na slovačkom.
Radio Bačka Topola emituje, kao i pre privatizacije, po pola sata kolažnog programa na rusinskom i slovačkom i nekoliko sati programa na mađarskom jeziku dnevno. Za programe na rusinskom i slovačkom zadužena su po dva zaposlena, dok je program na mađarskom priređivalo četvoro zaposlenih, a sada dvoje. U radiju je posle privatizacije zaposleno i manje tehničkog kadra što se loše odrazilo na kvalitet programa, kako su nam rekli iz ove redakcije. 
U Radiju BC info iz Bele Crkve petoro zaposlenih i dalje priređuje po sat vremena dnevno programa na češkom, romskom, rumunskom i mađarskom jeziku.  
Informativni centar Bački Petrovac emituje program samo na slovačkom jeziku koji sada priređuje četvoro, umesto petoro zaposlenih koliko ih je bilo pre privatizacije.
Informativno propagandni centar Kula emituje po sat i po dnevno informativnog programa na mađarskom i rusinskom, sat vremena mesečno programa na nemačkom i sat vremena nedeljno programa na ukrajinskom jeziku. Medij je pre privatizacije imao sedmoro zaposlenih, a sada ih ima devetoro. Pre pola godine počeo je i sa proizvodnjom televizijskog programa, a ove godine pokrenuo je i internet portal sa sadržajima na rusinskom i mađarskom.
Nedeljne novine iz Bačke Palanke objavljuju jednu stranu sa sadržajima na mađarskom i slovačkom jeziku. Tekstove na mađarskom jeziku i dalje piše jedan zaposleni, a tekstove na slovačkom jeziku tri zaposlena.
U Novom putu iz Jagodine jedan zaposleni i dalje priređuje dva sata mesečno informativnog programa na romskom jeziku i svakodnevne dvominutne priloge koji se emituju u vestima.
RTV Raška nastavila je posle privatizacije da emituje sat vremena nedeljno zabavnog i informativnog programa na romskom jeziku koji i dalje priređuje jedan zaposleni.
U RTV Šid troje zaposlenih i dalje priređuje sat vremena nedeljno kolažnog programa na rusinskom jeziku, dok je obim programa na slovačkom povećan sa sat vremena na dva sata nedeljno.
RTV Caribrod emituje nekoliko sati dnevno programa na bugarskom jeziku, a količina sadržaja povećana je posle privatizacije zbog saradnje sa bugarskim Nacionalnim savetom koja obuhvata razmenu programskih sadržaja i opreme, usavršavanje kadrova i zajedničke projekte. Televizija je smanjila broj zaposlenih sa 18 na 12.
RTV Kruševac i dalje emituje svakodnevne desetominutne vesti na romskom jeziku koje priređuje jedan zaposleni.
Televizija Pirot dva puta mesečno emituje četrdesetominutnu emisiju na romskom jeziku kao i pre privatizacije. Ukupan broj zaposlenih povećala je sa 15 na 19.
RTV Stara Pazova emituje četiri sata dnevno radijskog i sat vremena televizijskog programa na slovačkom jeziku kao i pre privatizacije. Broj zaposlenih koji priređuju ove programe smanjila je sa šest na pet.
RTV Novi Pazar emituje 14 sati programa na bosanskom jeziku, ukupan broj zaposlenih je povećan sa 50 na 60 nakon privatizacije.
Radio Medveđa emituje dva puta nedeljno emisiju od sat vremena i svakog dana četiri puta vesti od pet minuta na albanskom jeziku. Pre privatizacije su imali 14 zaposlenih, sada šest. 
RTV Inđija emituje jedan sat nedeljno radio emisiju na ukrajinskom jeziku. Pre privatizacije imali su devet zaposlenih, sada imaju četiri.
Niška televizija je pre privatizacije imala program na bugarskom jeziku, ali pošto im nije odobren projekat na konkursu Ministarstva kulture i informisanja taj program su ukinuli. Jedan zaposleni koji je učestvovao u proizvodnji sadržaja na manjinskom jeziku je ostao bez posla. 
















Tabela 4. Program medija privatizovanih prodajom kapitala
	Naziv medija
	Vrsta 
	Jezik 
	Pre privatizacije
	Posle privatizacije

	Novosadska televizija
	TV
	Slovački
	Sat nedeljno
	Sat nedeljno

	
	
	Mađarski
	Sat i 25 minuta 
	Sat i 25 minuta

	Bačka Topola
	Radio
	Rusinski 
	Pola sata
	Pola sata

	
	
	Mađarski
	Nekoliko sati
	Nekoliko sati

	
	
	Slovački
	Pola sata
	Pola sata

	„BC Info“ Bela Crkva
	Radio
	Češki
	Sat vremena
	Sat vremena

	
	
	Romski
	Sat vremena
	Sat vremena

	
	
	Rumunski
	Sat vremena
	Sat vremena

	
	
	Mađarski
	Sat vremena
	Sat vremena

	IC Bački Petrovac
	Radio
	Slovački
	Celodnevni program
	Celodnevni program

	IPC Kula
	Radio 
	Nemački
	Pola sata mesečno
	Pola sata mesečno

	
	
	Mađarski
	Sat i po dnevno
	Sat i po dnevno

	
	
	Rusinski
	Sat i po dnevno
	Sat i po dnevno

	
	
	Ukrajinski
	Sat vremena nedeljno
	Sat vremena nedeljno

	Nedeljne novine, Bačka Palanka
	Štampa
	Mađarski
	Pola strane nedeljno
	Pola strane nedeljno

	
	
	Slovački
	Pola strane nedeljno
	Pola strane nedeljno

	Novi Put Jagodina
	TV i radio
	Romski
	2 sata mesečno i dnevni prilozi od 2 minuta
	2 sata mesečno i dnevni  prilozi od 2 minuta

	RTV Caribrod
	TV i radio
	Bugarski
	Više sati dnevno
	Povećan obim sadržaja

	Radio Šid
	TV i radio
	Rusinski
	Sat nedeljno
	Sat nedeljno

	
	
	Slovački
	Sat nedeljno
	2 sata nedeljno

	Radio Raška
	Radio
	Romski
	Sat nedeljno
	Sat nedeljno

	RTV Kruševac
	TV i radio
	Romski
	Vesti od 15 minuta dnevno
	Vesti od 15 minuta dnevno

	RTV Stara Pazova
	TV i radio
	Slovački
	4 sata dnevno radijskog  i sat vremena dnevno televizijskog programa
	4 sata dnevno radijskog i sat vremena dnevno televizijskog programa

	TV Pirot
	TV
	Romski
	Sat i 20 minuta programa mesečno
	Sat i 20 minuta programa mesečno

	RTV Novi Pazar
	TV i radio
	Bosanski
	14 sati dnevno
	14 sati dnevno

	Radio Medveđa
	Radio
	Albanski
	20 minuta dnevno vesti i dva sata nedeljno emisije
	20 minuta dnevno vesti i dva sata nedeljno emisije

	RTV Inđija
	TV i radio
	Ukrajinski
	Sat vremena nedeljno
	Sat vremena nedeljno

	Niška Televizija
	TV
	Bugarski
	Emisija na bugarskom
	Ukinuto






3.2 Finansiranje medija privatizovanih prodajom kapitala

Svih 17 anketiranih medija je učestvovalo na konkursima za sufinansiranje medijskih projekata u 2016. godini, pored projektnog sufinansiranja izdržavaju se iz prihoda od oglašavanja. 
Novosadska televizija je dobila je za projekte na mađarskom jeziku 500.000 dinara na konkursu Grada Novog Sada i 700.000 dinara od Srbobrana, kao i 500.000 dinara na opštem konkursu Bačke Palanke.
Radio Bačka Topola nije konkurisao sa projektima na jezicima manjina, a od opštine je dobio 3.24 miliona dinara za dva projekta.
Radio BC info iz Bele Crkve dobio je 4 miliona dinara od lokalne samouprave za projekat na sva četiri manjinska jezika.
Informativni centar Bački Petrovac dobio je 3.5 miliona dinara na dva opšta konkursa u Bačkom Petrovcu.
Informativno propagandni centar Kula je dobio od opštine 200.000 dinara za dva projekta na manjinskim jezicima i 100.000 dinara za projekat na manjinskim jezicima na konkursu Ministarstva kulture i informisanja.
Nedeljne novine iz Bačke Palanke su od lokalne samouprave dobile 300 hiljada dinara za projekat na oba manjinska jezika. 
RTV Novi put iz Jagodine dobila je od Ministarstva 650.000 dinara za tri projekta od kojih se jedan realizuje na romskom jeziku. 
RTV Raška dobila je od opštine 9 miliona dinara za projekat. Deo sredstava iskorišćen je i za sadržaje na romskom jeziku.
RTV Šid dobila je 500.000 dinara od Ministarstva za projekat na oba manjinska jezika, kao i po 1.5 miliona dinara od Šida i Rume za opšte projekte.
RTV Caribrod dobila je 10.6 miliona dinara od Opštine Dimitrovgrad za projekat koji se realizuje na bugarskom jeziku i 450.000 dinara od Ministarstva za opšti projekat.
RTV Kruševac dobila je od lokalne samouprave 9 miliona dinara za opšti projekat i 500.000 dinara od Ministarstva za projekat na romskom.
Televizija Pirot dobila je 7.6 miliona dinara za dva opšta projekta u Pirotu i 500.000 dinara za opšti projekat u Beloj Palanci.
RTV Stara Pazova dobila je 16 miliona dinara od opštine za projekat na srpskom i slovačkom jeziku i 500.000 dinara od Ministarstva za projekat koji se realizuje na slovačkom jeziku.
RTV Novi Pazar dobio je od grada Novog Pazara za projekat za program na srpskom i bosanskom jeziku ukupno 151 milion dinara, projekat se ostvaruje tri godine, a RTV dobija mesečne tranše od 4.2 miliona dinara. Od Ministarstva ova RTV za dva projekta dobila je 1.9 milion dinara. 
Radio Medveđa je dobila od Ministarstva kulture i informisanja 400.000 dinara za projekat koji se realizuje na albanskom jeziku. 

RTV Inđija je na opštem konkursu Opštine Inđija dobila 6 miliona dinara, nisu konkurisali projektima na manjinskim jezicima. 

Niška televizija  je konkurisala sa ukupno 15 projekata na opštim konkursima za informisanje od toga im je usvojeno pet projekata. Projekat na bugarskom jeziku nije dobio sredstva. 

4. Mediji privatizovani prenosom kapitala na zaposlene

Radi se o 12 medija čija je privatizacija prenosom kapitala na zaposlene trajala do kraja 2016. godine, a RTV Kovačica još uvek nije dobila rešenje o prenosu akcija. 

- Informativni centar Tutin, Tutin                                      - Informativni centar Odžaci        
- RTV  Preševo, Preševo                                                       - Radio Bačka, Bač                               
- Radio Bujanovac, Bujanovac                                             - RTV Bačka Palanka, Bačka Palanka 
- RTV Trstenik, Trstenik                                                        - Radio Subotica, Subotica                                - Reč naroda, Požarevac                                                       - RTV Kovačica, Kovačica               
- RTV Vranje, Vranje                                                              - Štampa, radio i film Bor, Bor

Odlukom Agencije za privatizaciju novinarima i medijskim radnicima RTV Vranje je 3. septembra 2015. godine dodeljeno oko 33 odsto vlasništva, dok je većinski kapital ostao u vlasništvu Akcionarskog fonda. RTV Vranje se žalila Upravnom sudu, koji je u Rešenju Agencije naveden kao nadležan, ali je ovaj sud žalbu odbacio sa obrazloženjem da “podela besplatnih udela nije upravni akt, tako da Upravni sud nije nadležan za ovaj slučaj”.

RTV Vranje je 3. juna 2016. godine Ministarstvu privrede podnelo zahtev da donese rešenje u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i medijima i autentičnim tumačenjem Skupštine Srbije. Skupština je u februaru 2016. godine usvojila tumačenje po kojem se zaposlenima u medijima prenosi celokupan kapital medija, u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i medijima, a bez ograničenja koja propisuje Zakon o privatizaciji.
 
Rešenje o prenosu kapitala ovog medija na 16 novinara i medijskih radnika kojim se, posle više od godinu dana, ukinulo rešenje Agencije za privatizaciju i vlasništvo dalo novinarima, potpisao je 29. septembra 2016. ministar Goran Knežević.

Mediji koji su privatizovani na ovaj način nisu po zakonu morali da zadrže programsku šemu od pre privatizacije tako da je od 11 medija sedam zadržalo program na manjinskim jezicima kao pre privatizacije, tri su smanjila obim, a jedan je u potpunosti ukinuo ovakav program. 

4.1. Mediji koji nisu menjali program
Radio Bačka iz Bača emituje sadržaj na slovačkom jeziku deset sati nedeljno, hrvatskom jeziku dva sata nedeljno, mađarskom dva sata nedeljno, rumunskom dva sata nedeljno i romskom dva sata nedeljno. Pre privatizacije imali su deset zaposlenih, a ostalo ih je pet. Nisu konkurisali za projektno sufinansiranje kod lokalnih samouprava. 

RTV Trstenik emituje program na romskom jeziku jedan sat nedeljno. Pre privatizacije imala je 34 zaposlena, a sada 14, od kojih dvoje učestvuju u stvaranju programa na romskom jeziku. 
Radio Subotica emituje program na mađarskom jeziku šest sati dnevno, na hrvatskom jeziku tri sata dnevno, na nemačkom jeziku dva sata nedeljno i na bunjevačkom jeziku dva sata nedeljno. Smanjili su broj zaposlenih, ukupno ih je 15. 
Reč naroda, nedeljnik iz Požarevca štampa jednu stranu na vlaškom jeziku. Pre privatizacije imali su 14 zaposlenih, sada ih je sedam. Konkurisali su na konkursu Ministarstva kulture i informisanja sa projektom za program na jeziku vlaške nacionalne manjine i dobili 500 hiljada dinara. 
RTV Kovačica emituje program na slovačkom jeziku 11 sati nedeljno, na mađarskom jeziku 10 sati nedeljno i na rumunskom jeziku 10 sati nedeljno. Nisu menjali broj zaposlenih nakon privatizacije, ukupno ih je 18. Od Opštine Kovačica su dobili 8 miliona dinara na opštem konkursu. 
RTV Vranje emituje emisiju na romskom jednom mesečno u trajanju od sat vremena. Pre privatizacije imali su 57 zaposlenih, sada ih je 23. Dobili su od Ministarstva kulture i informisanja 600.000 dinara za projekat za program na jeziku romske nacionalne manjine. 
RTV Preševo emituje celodnevni radio i TV program na albanskom jeziku. Pre privatizacije imali su 24 zaposlena, a sada ih je 22. Nisu se javljali na konkurse lokalnih samouprava do sada. 
Informativni centar Tutin je zadržao celodnevni program na bošnjačkom jeziku. Broj zaposlenih je smanjen sa 14 na sedam, a onda su zaposlili tri nova radnika, tako da sada imaju ukupno deset. 

4.2 Mediji koji su s izmenama zadržali program na jezicima nacionalnih manjina

Štampa, radio i film Bor je ukinuo emisiju na rumunskom koja je emitovana u trajanju od 90 minuta nedeljno i vesti na romskom jeziku u trajanju od 10 minuta nedeljno. Program na vlaškom jeziku se emituje jedan sat u dve nedelje, umesto dva sata nedeljno pre privatizacije. U odnosu na stanje pre privatizacije broj zaposlenih je prepolovljen, sa 50 na 25. 
Radio Bujanovac je zadržao program na albanskom u trajanju od 12 časova dnevno, ali je ukinuo emisiju na romskom jeziku koja se emitovala svake nedelje u trajanju od sat vremena. Broj zaposlenih je smanjen sa 41 na 22. Nisu konkurisali na konkursima lokalnih samouprava. 

4.3. Mediji koji su ukinuli program na jezicima nacionalnih manjina
Informativni centar Odžaci je ukinuo program na romskom, mađarskom i slovačkom jeziku u trajanju od po dva sata nedeljno. Tvrde da bi program ostavili ukoliko bi zaposleni koji su taj program vodili pronašli izvore finansiranja.









Tabela 5: Program medija privatizovanih prenosom kapitala na zaposlene
	Naziv medija
	Vrsta 
	Jezik 
	Pre privatizacije
	Posle privatizacije

	Informativni centar Tutin
	TV
	Bošnjački
	Celodnevni TV program
	Celodnevni TV program

	Štampa, radio i film Bor
	TV i radio
	Rumunski
	Sat i po nedeljno
	Ukinuto

	
	
	Vlaški
	2 sata nedeljno
	Sat svake druge nedelje

	
	
	Romski
	10 minuta nedeljno
	Ukinuto

	RTV Preševo
	TV i radio
	Albanski
	Celodnevni radio i TV program
	Celodnevni radio i TV program

	Radio Bačka, Bač
	Radio
	Hrvatski
	2 sata nedeljno
	2 sata nedeljno

	
	
	Slovački
	10 sati nedeljno
	10 sati nedeljno

	
	
	Mađarski
	2 sata nedeljno
	2 sata nedeljno

	
	
	Rumunski
	2 sata nedeljno
	2 sata nedeljno

	
	
	Romski
	2 sata nedeljno
	2 sata nedeljno

	RTV Vranje
	TV i radio
	Romski
	Sat mesečno
	Sat mesečno

	RTV Trstenik
	TV i radio
	Romski
	Sat i 45 minuta nedeljno
	Sat i 45 minuta nedeljno

	Radio Subotica
	Radio
	Mađarski
	6 sati dnevno
	6 sati dnevno

	
	
	Hrvatski
	3 sata dnevno
	3 sata dnevno

	
	
	Nemački
	2 sata nedeljno
	2 sata nedeljno

	
	
	Bunjevački
	2 sata nedeljno
	2 sata nedeljno

	„Reč Naroda Požarevac 
	Štampa (nedeljnik)
	Vlaški
	Jedna strana
	Jedna strana

	RTV Kovačica
	TV i radio
	Slovački
	11 sati nedeljno
	11 sati nedeljno

	
	
	Mađarski
	10 sati nedeljno
	10 sati nedeljno

	
	
	Rumunski
	10 sati nedeljno
	10 sati nedeljno

	Radio Bujanovac
	Radio
	Albanski
	12 sati dnevno
	12 sati dnevno

	
	
	Romski
	Sat nedeljno
	Ukinuto

	Informativni centar Odžaci
	Radio
	Romski
	2 sata nedeljno
	Ukinuto

	
	
	Slovački
	2 sata nedeljno
	Ukinuto

	
	
	Mađarski
	2 sata nedeljno
	Ukinuto




5. Podaci od lokalnih samouprava o projektnom sufinansiranju medija

Prema podacima koje smo dobili od nadležnih iz opština i gradova u Srbiji za projektno sufinansiranje medija na jezicima nacionalnih manjina sredstva je izdvojila 31 lokalna samouprava, a od toga je 29 njih i dodelilo sredstva, dok kod dve nije bilo prijavljenih pa su preusmerilii novac u opšti konkurs. 
Ukupno 21 opština i grad su odgovorili da su u opštem konkursu predvideli da se novac dodeli i za programe na jezicima manjina, ali se niko nije prijavio sa takvim projektom, Opština Vrnjačka Banja je imala na opštem konkursu jedan takav projekat, ali mu komisija nije dodelila sredstva. 
Prema podacima iz ovog istraživanja 113 lokalnih samouprava nije raspisivalo poseban konkurs namenjen projektima na manjinskim jezicima, a od tog broja lokalnih samouprava njih 26 nije raspisalo ni opšti konkurs za projektno sufinansiranje medijskih sadržaja. Pet opština (Veliko Gradište, Sokobanja, Mali Iđoš, Inđija i Bosilegrad) planiraju da raspišu konkurse za medije na manjinskim jezicima u 2017. godini. 
Većina gradskih opština Beograda, Kragujevca i Niša nisu raspisivale konkurse za medije, jer tvrde da to nije u nadležnosti gradskih opština. Izuzetak su opštine Lazarevac, Obrenovac, Mladenovac, Medijana i Pantelej.













Tabela 5. Lokalne samouprave (L.S.)
	L.S. koje su dodelile sredstva za projekte na manjinskim jezicima na posebnim i opštim konkursima
	L.S. koje su u opštem konkursu za prednost navele izveštavanje na manjinskim jezicima, ali nisu dodelile sredstva
	L.S. koje planiraju da 2017. dodele sredstva za projekte na manjinskim jezicima
	L.S. koje nisu odgovorile

	Alibunar
	Aranđelovac
	Bosilegrad
	Vrbas

	Bač 
	Beočin
	Veliko Gradište
	Irig

	Bačka Palanka
	Bor
	Inđija
	Opovo

	Bačka Topola
	Vrnjačka Banja
	Mali Iđoš
	Šid

	Bečej
	Despotovac
	Sokobanja
	

	Bela Crkva
	Žabalj
	
	

	Bujanovac 
	Žagubica
	
	

	Vranje
	Kikinda
	
	

	Dimitrovgrad
	Knjaževac
	
	

	Kanjiža
	Kruševac
	
	

	Kovačica
	Negotin
	
	

	Kula
	Novi Bečej
	
	

	Lajkovac
	Pećinci
	
	

	Leskovac
	Požarevac
	
	

	Medveđa
	Priboj
	
	

	Niš
	Ruma
	
	

	Novi Kneževac
	Smederevo
	
	

	Novi Sad
	Tutin
	
	

	Odžaci
	Ub
	
	

	Pančevo
	Čačak
	
	

	Petrovac na Mlavi
	Šabac
	
	

	Pirot
	
	
	

	Preševo
	
	
	

	Raška
	
	
	

	Sombor
	
	
	

	Srbobran
	
	
	

	Stara Pazova
	
	
	

	Subotica
	
	
	

	Temerin
	
	
	





5

image1.jpeg
YOPYXEHRE
1 HOBUHAPA
CPEI/IJE





